برنامه های غذایی

برنامه تغذیه گیلاس و آلبالو

برنامه تغذیه گیلاس و آلبالو بهتر است بدانید که هر کشاورز و باغداری بعد از یک فصل زراعی به یک میزان برداشت خاصی خواهد رسید اما مهم صِرف کشاورزی طبق عادت نیست مهم میزان برداشت شماست. شما می توانید با رعایت یک برنامه غذایی، جزو کشاورزانی باشید که برداشت خودشان را به دو و یا [...]

برنامه کامل تغذیه پنبه

برنامه تغذیه پنبه بهتر است بدانید که هر کشاورز و باغداری بعد از یک فصل زراعی به یک میزان برداشت خاصی خواهد رسید اما مهم صِرف کشاورزی طبق عادت نیست مهم میزان برداشت شماست. شما می توانید با رعایت یک برنامه غذایی، جزو کشاورزانی باشید که برداشت خودشان را به دو و یا سه برابر [...]

برنامه تغذیه گیلاس و آلبالو

برنامه تغذیه گیلاس و آلبالو

بهتر است بدانید که هر کشاورز و باغداری بعد از یک فصل زراعی به یک میزان برداشت خاصی خواهد رسید اما مهم صِرف کشاورزی طبق عادت نیست مهم میزان برداشت شماست. شما می توانید با رعایت یک برنامه غذایی، جزو کشاورزانی باشید که برداشت خودشان را به دو و یا سه برابر رسانده اند و این نکته را هرگز فراموش نکنید که اکثر هزینه ها در کشاورزی معمولی و پولساز مشترک و یکی هستند مثل هزینه های اجاره ، سم، بذر، کارگر، آب و …  اما یک هزینه تغذیه متفاوت و متغییراست که با این هزینه می توانید برداشت خودتان را به دو و یا سه برابر برسانید. قبل از هر چیز بایست بدانیم که در تغذیه درختان میوه در پاییز و زمستان بسیار مهم است.

از میان مراقبت هایی که در فصل خواب درختان انجام می شود بدون شک مهمترین مراقبت، استفاده از کودهای مناسب جهت افزایش راندمان گیاه در فصل آتی خواهد بود. گیلاس و آلبالو یکی از مهمترین و محبوب ترین میوه های مناطق معتدله در دنیا هستند. ریشه‌های درختان گیلاس و آلبالو در سال‌های اول کم و کوچک هستند در نتیجه احتیاج به مواد غذایی و عناصر غذایی کمی دارند. در این دوره نهال ها نباید با تنش خشکی یا غرقابی مواجه شوند. از مصرف زیاد ازت در تابستان جلوگیری شود. برای درختان  اصول مدیریت باغ، آبیاری و تغذیه از اهمیت زیادی برخوردار است.

برنامه تغذیه درختان گیلاس و آلبالو

نیاز غذایی درختان گیلاس در مراحل مختلف رشدی به شرح زیر می باشد:

چالکود

چالکود یک نوع کوددهی در عمق خاک و نزدیک به ریشه است که بیشترین عناصری که برای رشد و نمو گیاه ضروری است در آن استفاده می شوند و معمولاً درصد عناصر موجود در ترکیب چالکود  پایین تر از مقداری است که در فصول فعالیت درخت مورد استفاده قرار می گیرد.

ترکیبات یک چالکود خوب و موثرعموما شامل این موارد می باشد:

کود دامی پوسیده یا ورمی کمپوست بهمراه گوگرد گرانوله و کودهای ماکرو (اوره و فسفات و پتاس) که بهتر است با هیومیک اسید گرانول و یا پودری هم ترکیب شود.

نکته : کود دامی حتما می بایست پوسیده باشد و بجای کود های تک عنصری می شود از کود مخصوص چالکود استفاده کرد و استفاده از کودهای بیولوژیک نیز در این ترکیب به فرایند جذب بسیار کمک خواهد کرد.

بطور کلی به دو طریق می توان از ترکیبات چالکود استفاده کرد:

روش اول ترکیب دستی تمامی عناصر مورد نیاز گیاه با توجه به آزمایش خاک است که گاهاً پیش می آید یک عنصر به دلیل بیش بود آن در خاک حذف و یا عنصری تا دو برابر مصرف شود.

و روش دوم ترکیب مواد با کودهای کامل گرانوله مخصوص چالکود است که در بازار موجود و بصورت عمومی توصیه می شوند.

توصیه کودی ما: استفاده از کود مخصوص چالکود اسپانیایی ریکوتک و یا کود 10.10.10 چالکود سبزآذر بهمراه کود اوریکس هیوم

تورم جوانه 

به علت کمبود فعالیت ریشه‌ها و کاهش جذب عناصر غذایی در اوایل بهار، محلولپاشی کودهای فروت ست در زمان تورم جوانه ها بسیار با اهمیت می باشد.

این ترکیبات در زمان  تورم جوانه ها شرايط را جهت بيدار شدن به موقع جوانه های رويشی و زايشی ازخواب زمستانه فراهم نموده و همچنين باعث گرده‌افشانی موثر و لقاح بیشتر و در نتیجه تبدیل گل به میوه بیشتر و بهتر خواهد شد.

چالکود

توصیه کودی ما: 

محلولپاشی با انواع کودهای فروت ست جامد یا مایع و یا کود ریزمغذی آراسول آس یا فول ترک و یا اف ام زد کمبی گرو به همراه آمینوسورن  و یا ترکیب روی و بور با آمینوسورن

بعد از ریزش کامل گلبرگها و تشکیل میوه

در این مرحله از کودهای ان پی کا تعادلی و عناصر ریزمغذی برای تقویت، افزایش رشد و تشکیل میوه های با کیفیت استفاده میشود.

توصیه کودی ما:  محلولپاشی ترکیب کودهای 20 20 20 اروپایی بعد از آن با فاصله یک هفته استفاده از کود ریز مغذی آراسول آس یا میکروفول یا فول ترک بهمراه آمینوسورن و یا اکتیو فول  انجام شود.

برنامه تغذیه درختان گیلاس و آلبالو

رشد میوه

  در این مرحله استفاده از کودهای حاوی پتاسیم باعث تسهیل انتقال قند، در گیاه و تحریک و بهبود رشد میوه می شود.

توصیه کودی ما:

استفاده از کود سولو پتاس بیولکم و یا پتاس بالاهای ایتالیایی یا اسپانیایی بعلاوه اف ام زد کمبی گرو

چند نکته: 

1. در این مرحله استفاده از کودهای حاوی پتاسیم به افزایش سایز، رنگ و کیفیت میوه کمک می کند.

2. کود پتاسیم در در دو یا سه مرحله بسته به زمان برداشت، به فاصله 15 روز تکرار شود.

3. می توان کود پتاس را از طریق آبیاری و یا محلولپاشی استفاده نمود و بهتر است سولوپتاس ها ابیاری و سایر پتاس بالاها محلولپاشی شوند.

و در نهایت قرار است ما به شما کمک کنیم تا با تغذیه مناسب به یک برداشت بیشتری برسید

برنامه کامل تغذیه پنبه

برنامه تغذیه پنبه

بهتر است بدانید که هر کشاورز و باغداری بعد از یک فصل زراعی به یک میزان برداشت خاصی خواهد رسید اما مهم صِرف کشاورزی طبق عادت نیست مهم میزان برداشت شماست.

شما می توانید با رعایت یک برنامه غذایی، جزو کشاورزانی باشید که برداشت خودشان را به دو و یا سه برابر رسانده اند و این نکته را هرگز فراموش نکنید که اکثر هزینه ها در کشاورزی معمولی و پولساز مشترک و یکی هستند مثل هزینه های اجاره ، سم، بذر، کارگر، آب و … اما یک هزینه تغذیه متفاوت و متغییراست که با این هزینه می توانید برداشت خودتان را به دو و یا سه برابر برسانید.

پنبه از محصولات مهم و با ارزشی است که از نظر اقتصادی جایگاه ویژه ای دارد. کشور ایران از نظر شرایط اقلیمی یکی از مساعد ترین مناطق برای کشت و تولید پنبه است.این محصول به شوری خاک مقاوم بوده و گرما دوست است و به دلیل دارا بودن ریشه عمیق و وجینی بودن زراعت آن، جایگاه ارزنده ای در تناوب زراعی داشته و ضمن بهبود وضعیت خاک، عملکرد محصول بعدی بویژه گندم را افزایش می دهد. پنبه از نظر تولید روغن مقام دوم را بعد از سویا در دنیا بخود اختصاص داده است.

برنامه تغذیه پنبه

این محصول طی دوره رشد به یک یا چند عنصر، نسبت به زمان رشدی خود نیاز دارد.

مراحل کوددهی پنبه به شرح زیر می باشد:

کوددهی قبل از کاشت پنبه

کوددهی به دو قسمت تقسیم میشود کودهای قبل از کشت یا کودهای پایه که باعث اضافه کردن مواد غذایی به خاک میشوند و مقدار آنها بر اساس آنالیزی که از خاک مزرعه گرفته میشود تعیین میگردد که میتواند شامل کود گرانوله اوره، فسفات ،  پتاسیم ، گوگرد جامد و کودهای دامی پوسیده و یا کود مرغی و کودهای زیستی باشند کودهای زیستی به فرآیند جذب کودهای دیگر که در خاک استفاده شده است کمک می کنند.

پنبه در کنار توصیه آبیاری به موقع، استفاده از کودهای میکرو و ماکرو و محرک های رشد طی یک برنامه مدون تغذیه، باعث می شود علاوه بر افزایش کیفیت و کمیت محصول، گیاه را نیزدر برابر آفات و بیماری ها و بسیاری از تنشهای محیطی از جمله سرمازدگی مقاوم سازد.

کاشت بذر پنبه

بهتر اینست که قبل از کشت، بذرها با ترکیبات محرک رشد یا انواع کودهایی که باعث تسریع در جوانه زنی و رشد بذرها می شوند آغشته شوند تا هم باعث یکنواختی در سبز شدن محصول شوند.

کاشت بذر

توصیه کودی ما:

کود جلبک دریایی اکتیواتور یا اسید هیومیک اوریکس هیوم

رشد رویشی پنبه

در مراحل ابتدایی رشد رویشی مصرف کودهای هیومیک اسید باعث جذب نیتروژن، پتاسیم، کلسیم، منیزیم و فسفر در گیاه می شود و مهمتر سبب افزایش حجم ریشه نیز می گردد. همچنین در این مرحله به منظور تقویت گیاه چه، در ابتدای زمان رویش می بایست کودهایی استفاده شود که تامین کننده مواد غذایی اصلی و اولیه گیاه باشد کودهایی حاوی ازت، فسفر و پتاسیم که به نام کودهایی ان پی کی شناخته می شوند که در این مرحله توصیه می شوند این عناصر در سبزینگی و رشد سریع گیاه بسیارموثرند.

رشد رویشی

نکته: در این مرحله مصرف کودهای فسفر بالا همراه با ازت نیز بسیار رایج می باشد چون نیاز گیاه در این مرحله به این دو عنصر بیشتر از پتاس می باشد.

توصیه کودی ما:

استفاده از کود اوریکس هیوم یا هیومات استرالیاایی در آبیاری و کودهای با کیفیت اروپایی مثل کود سه بیست بیولکم ایتالیا و یا سه بیست نیچر یونان و یا کود ازت فسفر سوت گرین + اکتیواتور یا اکتیوفول یا آمینو سورن یا ریک آمین و یا آلگاریک بصورت محلولپاشی

رشد ساقه اصلی پنبه

در این مرحله برای حفظ سبزینگی وبهبود فرآیند فتوسنتز از عناصر ریزمغذی و در کنار آن از گوگرد برای افزایش پروتئین سازی در گیاه استفاده می شود.

رشد ساقه اصلی

توصیه کودی ما:

مصرف کودهای ریزمغذی مانند آراسول آس ایتالیایی و یا کود سه گانه طلایی کمبی گرو بصورت محلولپاشی و مصرف کود گوگرد مایع بصورت آبیاری

قبل از گلدهی:

برای افزایش گلدهی و بهبود رشد غوزه از کود فسفر بالا استفاده می شود فسفر یک ماده مغذی برای تولید پنبه می باشد و باعث افزایش مصرف آب توسط گیاه می شود.

فسفر در ریشه زایی و گلدهی پنبه نقش مهمی دارد و کمبود این عنصر باعث تاخیر در رشد غوزه می شود و گیاه زرد می شود. در نهایت اندازه غوزه ها کوچک می مانند.

توصیه کودی ما:

کود فسفر بالای هایپرفوس نیچر یونان یا کودهای ان پی کی با درصد فسفر بالا مثل 10 52 10 نیچر یونان و یا سوت گرین

رشد غوزه:

برای افزایش اندازه و کیفیت غوزه ها و همینطور سفید شدن رنگ الیاف غوزه، پتاسیم نقش بسیار موثری دارد.

برنامه تغذیه پنبه

توصیه کودی ما:

مصرف کود کیو 60 یونان و یا 12.12.36نیچر یونان و یا پروتوگرین یا ایدروپلنت ایتالیا به همراه آمینوسورن یا ریک آمین بصورت محلولپاشی و یا مصرف کود سولوپتاس بیولکم یا سایر سولوپتاس ها بصورت آبیاری و تکرار مصرف پتایس در پنبه یک تا دو مرحله

نکته: برای پنبه از کود کلروپتاسیم استفاده نکنید ، زیرا باعث مسمومیت ناشی از کلر فراوان می شود. تمامی کودها قابلیت مصرف بصورت محلولپاشی و آبیاری را دارند اما بهتر است ریزمغذی ها و آمینواسیدها محلولپاشی شوند.

و در نهایت قرار است ما به شما کمک کنیم تا با تغذیه مناسب به یک برداشت بیشتری برسید

لذا جهت گرفتن مشاوره و اطلاعات بیشتر در خصوص میزان مصرف کودها و زمان دقیق مصرف و اختلاط آنها با کود و یا سم دیگر و مهم تر انتخاب بهترین کود با قیمت بسیار مناسب، می توانید از طریق ارسال پیام بر روی خطوط واتس اپ با ما در ارتباط باشید.

09210867205

نکته طلایی و کلیدی برنامه کامل تغذیه پنبه

۱- میزان توصیه شده کود جهت محلولپاشی برای هزار لیتر آب و میزان توصیه کود برای مصارف آبیاری  یک هکتار می باشد.
۲- در خاک های قلیایی و شور توصیه می شود مصرف کودهای گوگردی و کودهای هیومیک اسید نظیر اکتیوهیوم و یا اوریکس تکرار گردد.
۳- جهت حلالیت بهتر کود و یا سموم پودری ابتدا آن را در یک گالن 5 لیتری به تدریج ریخته و کاملا حل نموده و سپس به تانکر مرکزی انتقال داده شود.
۴- در صورت ممکن با تاتکرهای دارای همزن سمپاشی کنید.
۵- بهترین زمان جهت محلولپاشی غروب و یا اوایل صبح می باشد
۶- جهت اختلاط چند کود و یا سم ابتدا در مقادیر کوچک تست و بعد مصرف نمایید.
۷- محلول کود اماده شده حتما و حنما می بایست ظرف چند ساعت مصرف گردد و الا دچار مشکل خواهید شد.