آغاز خرید تضمینی دام سبک و سنگین از دامداران

به گزارش خبرنگار ایانا، مجتبی عالی مدیرعامل اتحادیه مرکزی تعاونی‌های کشاورزی دامداران ایران در جمع خبرنگاران از آغاز خرید تضمینی دام سبک و سنگین توسط این اتحادیه و عرضه مستقیم آن خبر داد و گفت: در حال حاضر قیمت خرید گاو ماده توسط ما با قیمت تضمینی، کیلویی ۷۵ هزار تومان است که این قیمت از قیمت ۷۰ هزار تومانی دلالان بالاتر است.

 وی با اشاره به این که به دلیل مراوده مالی تولیدکنندگان با دلالان طی چند سال این افراد تمایل زیادی به خرید تضمینی نشان می‌دهند، افزود: سعی شده تا با خرید تضمینی دست واسطه‌ها و دلالان این بخش کوتاه شود.

 به گفته مدیرعامل اتحادیه مرکزی تعاونی‌های کشاورزی دامداران ایران، خرید تضمینی در سال آینده در سایر شهرستان‌ها نیز انجام خواهد شد.

وی با بیان این که در حال حاضر اتحادیه مرکزی تعاونی‌های کشاورزی دامداران ایران دارای ۳۱ تشکل استانی ۶۴۰ تعاونی در شهرستان‌ها و 1 میلیون و 200 هزار عضو است، تصریح کرد: متاسفانه استقبال زیادی برای تولید در این بخش انجام نمی‌گیرد و جوانان تمایلی برای فعالیت در این حوزه ندارند.

عالی با بیان این که برای رسیدن به خود اتکایی گوشت در کشور مشکلی وجود ندارد، یادآور شد: بیشترین مشکل ما در زنجیره‌های تولید عدم نقدینگی تولیدکنندگان است.

وی با تأکید به این که وزارت جهاد کشاورزی مصوبات و آیین نامه های خوبی را در خصوص تولیدات دام مصوب کرده است، افزود: البته در مراحل عملیاتی این مصوبات و آیین نامه‌ها درگیر بروکراسی اداری می‌شویم و سایر حوزه‌ها فعالیت‌های خود را به خوبی انجام نمی‌دهند.

عالی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به پلاک کوبی حدود ۱۷ میلیون ۱۰۰ هزار دام اشاره کرد و یادآور شد: از ۱۷ میلیون ۹۰۰ هزار راس دام ۱۲ میلیون و ۷۰۰ هزار دام سبک و حدود ۵ میلیون دام سنگین پلاک کوبی شده است.

 وی با تأکید به این که پلاک‌کوبی در راستای بیمه شدن دام‌ها انجام‌شده است، گفت: دولت برنامه‌ریزی خوبی در این زمینه برای حمایت از تولیدکنندگان این بخش دارد.

اتمام کاداستر و اعطای سندهای تک برگ برای اراضی ملی تا پایان 1400

به گزارش خبرنگار ایانا در استان تهران، علی نقی حیدریان مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران امروز در نشست خبری که به مناسبت هفته منابع طبیعی برگزار شد، اظهار کرد: استان تهران یک میلیون و 370 هزار هکتار مساحت دارد که از این میزان یک میلیون و 76 هزار هکتار آن تحت پوشش منابع طبیعی استان تهران است.

وی افزود: 75 هزار هکتار عرصه ملی و 59 هزار هکتار مساحت جنگلی در استان وجود دارد که عمده این مراتع در شمال استان و مناطق ییلاقی است.

مدیر کل منابع طبیعی استان تهران ادامه داد: مراتع استان تهران 918 هزار هکتار است و 288 هزار هکتار مناطق ییلاقی در شمال استان تهران وجود دارد که 368 هکتار از این مناطق ییلاقی در جنوب استان تهران قرار دارد.

حیدریان تصریح کرد: 105 هکتار عرصه بیابان‌های استان تهران است که عمده آن‌ها در ورامین، پیشوا، پاکدشت و ملارد واقع شده است.

وی خاطرنشان کرد: یک میلیون و 437 هزار هکتار فعالیت آبخیزداری با 134 زیرحوزه عملیات آبخیزداری وجود دارد که برای 197 پروژه آن مطالعه  و برنامه ریزی شده است که تاکنون 48 طرح اجرا و 34 طرح نیز در دست اجرا است.

این مقام مسئول ادامه داد: حفظ آب، خاک و پوشش گیاهی استان تهران از مسئولیت‌های این سازمان است اما برای اینکه بتوانیم به درستی مسئولیت خود را انجام دهیم نیازمند مشارکت عمومی مردم هستیم و باید حفظ منابع طبیعی به صورت فرهنگ نهادینه شود.

مدیر کل منابع طبیعی استان تهران اظهار کرد: در هر هکتار 16.4 تن فرسایش خاک از طریق سیلاب‌ها ایجاد می‌شود، همچنین 21 تن فرسایش بادی ناشی از جابجایی خاک توسط باد و طوفان‌ها وجود دارد.

وی ادامه داد: از طریق آبخیزداری می‌توانیم در هر هکتار، از فرسایش 9 تن خاک جلوگیری کنیم و همچنین امکان از رسوب 4.9 متر مکعب خاک و املاح در سدها جلوگیری می‌شود.

حیدریان در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان این که سند دار کردن اراضی می‌تواند روند تغییر کاربری و زمین خواری‌ها را کاهش دهد، گفت: در 11 ماهه امسال برای 432 هکتار زمین سند تک برگی از طریق حدنگاری‌های انجام شده صادر شد که این رقم تا پایان سال به 500 هزار هکتار می‌رسد و برای سال آینده نیز برنامه‌ریزی شده که همین میزان از  اراضی سند صادر شود.

مدیر کل منابع طبیعی استان تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان این که اعتبارات آبخیزداری از سال 97 جهش خوبی داشته است، عنوان کرد: علاوه بر توجه به آبخیزداری، موضوع زراعت چوب نیز در دستور کار قرار دارد و شرایطی فراهم شده تا بخش خصوصی نیز به این موضوع ورود کند.

وی اظهار کرد: امسال 156 حکم اجرای قطعی قلع و قمع ساختمان‌ها گرفته شده که تا بهمن ماه 110 مورد آن اجرا و مابقی آن تا پایان سال اجرا می‌شود.

رقم جدید برنج با نام کیان نامگذاری شد

مریم حسینی رییس موسسه تحقیقات برنج کشور در گفتگو با خبرنگار ایانا با اشاره به نامگذاری رقم جدید برنج با نام «کیان»، گفت: این رقم جدید برنج حاصل پژوهش مشترک بین موسسه تحقیقات برنج کشور و سازمان انرژی اتمی (پژوهشکده کشاورزی هسته‌ای) است.

وی ادامه داد: رقم «کیان» خوش کیفیت، زودرس، متحمل به تنش خشکی برنج است که در راستای تحقق برنامه‌های به نژادی و معرفی ارقام جدید متناسب با نیاز اقلیمی و سلیقه شالیکاران تهیه شده است.

حسینی با تاکید بر اینکه رقم جدید کیان به زودی و قبل از فصل زراعی آینده به‌ صورت رسمی توسط معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی معرفی و رونمایی می شود، تصریح کرد: پیش بینی می شود با توجه به ویژگی های رقم «کیان»، ضریب نفوذ بالایی را در سطح شالیزارهای کشور داشته باشد.

وی با اشاره به ویژگی های رقم کیان، گفت: این رقم از نظر کیفیت پخت کاملا مشابه ارقام محلی شمال کشور است؛ طول دوره رشد ۱۰۵ تا ۱۱۰ روزه این رقم را در دسته ارقام «بسیار زودرس» قرار می دهد. میانگین عملکرد این رقم ۶ -5.5 تن در هکتار است که نسبت به رقم محلی حدود ۲۰ سانتی‌متر بوته ارتفاع کوتاه تری دارد.

به گفته رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور از دیگر ویژگی های رقم «کیان» می‌توان به پتانسیل عملکرد بیش از ۶ تن در هکتار این رقم در شرایط نرمال و همچنین کیفیت پخت بسیار عالی اشاره کرد.

وی با بیان اینکه مهمترین خصوصیت ویژه این رقم تحمل خشکی در شرایط تنش کم آبی است، یادآور شد: این رقم، تحت شرایط تنش حداقل ۴ تن در هکتار عملکرد دارد و موجب پایداری تولید برنج داخلی در شرایط خشکی و یا محدودیت آبی می‌شود.

به گفته حسینی؛ درصد باروری و تعداد دانه‌پُر در خوشه حدود «۹۶ درصد» بوده که مقاوم به ریزش است؛ بنابراین ضایعات مرحله برداشت در این رقم بسیار اندک خواهد بود.

 رییس موسسه تحقیقات برنج کشور با اشاره به اینکه تحمل به بیماری در این رقم بالا و بیش از ارقام محلی است، افزود: این رقم در غربال ژنوتیپ ها برای شرایط خشکه‌ کاری کشت مستقیم در بستر خشک در استان‌ های گلستان و خوزستان نیز از سازگاری مناسبی برخوردار بوده و می تواند برای کشت در مناطق غیر شمالی به منظور خشکه کاری با رعایت دستورالعمل های فنی مورد استفاده قرار گیرد.

حسینی خاطر نشان کرد: بر اساس پیش بینی های انجام شده و برنامه بذری برنج کشور، بذور تمامی ارقام معرفی شده جدید و رقم کیان در طبقات بذری سوپر الیت و الیت تولید شده و آماده توزیع بین پیمانکاران طبقه مادری است.

به گفته رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور؛ علاوه بر رقم جدید برنج کیان؛ از سال ۹۷ تاکنون پنج رقم دیگر شامل «رش»، «تیسا»، «آنام»، «گیلار» و «طلوع» به جامعه کشاورزی برنج، معرفی شده است.

وی در پایان گفت: برنامه معرفی رقم در موسسه تحقیقات برنج کشور به‌گونه‌ای تنظیم‌ شده که سالانه حداقل ۲ رقم با خصوصیات بارز برای حل مشکلات کشاورزان معرفی و در اختیار شالی‌کاران قرار گیرد.

قیمت خرید حمایتی سیب صنعتی و گوجه فرنگی در کشور تعیین شد

رییس سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران خبر داد: قیمت خرید حمایتی سیب صنعتی و گوجه فرنگی در کشور تعیین شد

تعیین قیمت پایه خرید حمایتی سیب صنعتی و قیمت گوجه فرنگی

 

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران از تعیین قیمت پایه خرید حمایتی سیب صنعتی به ارزش ۱۲۵۰ تومان وقیمت گوجه فرنگی هزار تومان در سال جاری خبر داد.

به گزارش ایانا از پات، محمد علی طهماسبی در جلسه خرید حمایتی محصولات کشاورزی استان آذربایجان غربی که با حضور استاندار و رییس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان غربی برگزار شد، اظهار کرد : این استان از قطب های مهم تولید سیب و گوجه فرنگی در کشور است که در سالهای اخیر در راستای حمایت از کشاورزان سیب صنعتی و گوجه فرنگی به صورت حمایتی خریداری شده است.

طهماسبی افزود: در سال جاری در صورت پایین بودن قیمت این دو محصول ساز و کار های لازم جهت خرید حمایتی پیش بینی شده است.

وی تصریح کرد: با توجه به افزایش قیمت تمام شده محصول و همچنین مشکلات موجود در کارخانه های صنایع تبدیلی و تکمیلی و بحث‌های کارشناسی متعدد در جلسات قیمت گذاری و پیگیری های استاندار آذربایجان غربی، قیمت پایه سیب صنعتی ۱۲۵۰ تومان وقیمت گوجه فرنگی یک هزار تومان تعیین گردید که مقرر گردید دستگاه های نظارتی نیز بر روند اجرایی خرید این محصولات نظارت لازم را داشته باشند.

وی همچنین از کشاورزان درخواست کرد تا محصولات خود را صرفا به مراکز جمع آوری دارای مجوز تحویل نموده و از فروش محصولات به قیمت پایین تر و به واسطه ها خودداری نمایند.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران اضافه کرد: در راستای حمایت از کارخانه های صنایع تبدیلی و تکمیلی استان تسهیلات بانکی بصورت سرمایه در گردش دراختیار صنایع تبدیلی قرارمی‌گیرد.

طهماسبی افزود: در صورت پایین بودن قیمت‌های اعلام شده و یا مشکلات احتمالی در خرید این محصولات خرید حمایتی این محصولات با قیمت بالاتر بصورت فوری در دستور کار قرار می گیرد.

 تولید سیب درختی در کشور بالای 4 میلیون تن است و جزو محصولاتی است که در سالهای اخیر به صورت مطلوب صادر شده‌است. پارسال بیش از ۷۰۰ هزار تن صادرات انجام شد که بیش از ۵۰ درصد آن متعلق به استان آذربایجان‌غربی است.

مهمترین موضوع در بخش سیب آذربایجان‌غربی سیب صنعتی است.