برنامه تغذیه گیلاس و آلبالو

برنامه تغذیه گیلاس و آلبالو

بهتر است بدانید که هر کشاورز و باغداری بعد از یک فصل زراعی به یک میزان برداشت خاصی خواهد رسید اما مهم صِرف کشاورزی طبق عادت نیست مهم میزان برداشت شماست. شما می توانید با رعایت یک برنامه غذایی، جزو کشاورزانی باشید که برداشت خودشان را به دو و یا سه برابر رسانده اند و این نکته را هرگز فراموش نکنید که اکثر هزینه ها در کشاورزی معمولی و پولساز مشترک و یکی هستند مثل هزینه های اجاره ، سم، بذر، کارگر، آب و …  اما یک هزینه تغذیه متفاوت و متغییراست که با این هزینه می توانید برداشت خودتان را به دو و یا سه برابر برسانید. قبل از هر چیز بایست بدانیم که در تغذیه درختان میوه در پاییز و زمستان بسیار مهم است.

از میان مراقبت هایی که در فصل خواب درختان انجام می شود بدون شک مهمترین مراقبت، استفاده از کودهای مناسب جهت افزایش راندمان گیاه در فصل آتی خواهد بود. گیلاس و آلبالو یکی از مهمترین و محبوب ترین میوه های مناطق معتدله در دنیا هستند. ریشه‌های درختان گیلاس و آلبالو در سال‌های اول کم و کوچک هستند در نتیجه احتیاج به مواد غذایی و عناصر غذایی کمی دارند. در این دوره نهال ها نباید با تنش خشکی یا غرقابی مواجه شوند. از مصرف زیاد ازت در تابستان جلوگیری شود. برای درختان  اصول مدیریت باغ، آبیاری و تغذیه از اهمیت زیادی برخوردار است.

برنامه تغذیه درختان گیلاس و آلبالو

نیاز غذایی درختان گیلاس در مراحل مختلف رشدی به شرح زیر می باشد:

چالکود

چالکود یک نوع کوددهی در عمق خاک و نزدیک به ریشه است که بیشترین عناصری که برای رشد و نمو گیاه ضروری است در آن استفاده می شوند و معمولاً درصد عناصر موجود در ترکیب چالکود  پایین تر از مقداری است که در فصول فعالیت درخت مورد استفاده قرار می گیرد.

ترکیبات یک چالکود خوب و موثرعموما شامل این موارد می باشد:

کود دامی پوسیده یا ورمی کمپوست بهمراه گوگرد گرانوله و کودهای ماکرو (اوره و فسفات و پتاس) که بهتر است با هیومیک اسید گرانول و یا پودری هم ترکیب شود.

نکته : کود دامی حتما می بایست پوسیده باشد و بجای کود های تک عنصری می شود از کود مخصوص چالکود استفاده کرد و استفاده از کودهای بیولوژیک نیز در این ترکیب به فرایند جذب بسیار کمک خواهد کرد.

بطور کلی به دو طریق می توان از ترکیبات چالکود استفاده کرد:

روش اول ترکیب دستی تمامی عناصر مورد نیاز گیاه با توجه به آزمایش خاک است که گاهاً پیش می آید یک عنصر به دلیل بیش بود آن در خاک حذف و یا عنصری تا دو برابر مصرف شود.

و روش دوم ترکیب مواد با کودهای کامل گرانوله مخصوص چالکود است که در بازار موجود و بصورت عمومی توصیه می شوند.

توصیه کودی ما: استفاده از کود مخصوص چالکود اسپانیایی ریکوتک و یا کود 10.10.10 چالکود سبزآذر بهمراه کود اوریکس هیوم

تورم جوانه 

به علت کمبود فعالیت ریشه‌ها و کاهش جذب عناصر غذایی در اوایل بهار، محلولپاشی کودهای فروت ست در زمان تورم جوانه ها بسیار با اهمیت می باشد.

این ترکیبات در زمان  تورم جوانه ها شرايط را جهت بيدار شدن به موقع جوانه های رويشی و زايشی ازخواب زمستانه فراهم نموده و همچنين باعث گرده‌افشانی موثر و لقاح بیشتر و در نتیجه تبدیل گل به میوه بیشتر و بهتر خواهد شد.

چالکود

توصیه کودی ما: 

محلولپاشی با انواع کودهای فروت ست جامد یا مایع و یا کود ریزمغذی آراسول آس یا فول ترک و یا اف ام زد کمبی گرو به همراه آمینوسورن  و یا ترکیب روی و بور با آمینوسورن

بعد از ریزش کامل گلبرگها و تشکیل میوه

در این مرحله از کودهای ان پی کا تعادلی و عناصر ریزمغذی برای تقویت، افزایش رشد و تشکیل میوه های با کیفیت استفاده میشود.

توصیه کودی ما:  محلولپاشی ترکیب کودهای 20 20 20 اروپایی بعد از آن با فاصله یک هفته استفاده از کود ریز مغذی آراسول آس یا میکروفول یا فول ترک بهمراه آمینوسورن و یا اکتیو فول  انجام شود.

برنامه تغذیه درختان گیلاس و آلبالو

رشد میوه

  در این مرحله استفاده از کودهای حاوی پتاسیم باعث تسهیل انتقال قند، در گیاه و تحریک و بهبود رشد میوه می شود.

توصیه کودی ما:

استفاده از کود سولو پتاس بیولکم و یا پتاس بالاهای ایتالیایی یا اسپانیایی بعلاوه اف ام زد کمبی گرو

چند نکته: 

1. در این مرحله استفاده از کودهای حاوی پتاسیم به افزایش سایز، رنگ و کیفیت میوه کمک می کند.

2. کود پتاسیم در در دو یا سه مرحله بسته به زمان برداشت، به فاصله 15 روز تکرار شود.

3. می توان کود پتاس را از طریق آبیاری و یا محلولپاشی استفاده نمود و بهتر است سولوپتاس ها ابیاری و سایر پتاس بالاها محلولپاشی شوند.

و در نهایت قرار است ما به شما کمک کنیم تا با تغذیه مناسب به یک برداشت بیشتری برسید

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *